Pobierz materiały według działów
Temat 1:Nowa rzeczywistość po Wielkiej Wojnie. José Ortega y Gasset, Bunt mas
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 2:Skamandryci wobec tradycji. Julian Tuwim, Do krytyków. Jan Lechoń, Herostrates
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 3:Motywy romantyczne w poezji skamandrytów. Kazimierz Wierzyński, [Tyś jest jak dzień wiosenny…]. Stanisław Baliński, O tamtej
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 4:Tęsknota za młodzieńczą miłością. Julian Tuwim, Przy okrągłym stole
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 5:Poezja zaangażowana. Antoni Słonimski, Na śmierć prezydenta Narutowicza. Julian Tuwim, Pogrzeb prezydenta Narutowicza
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 6:Mit, poezja, muzyka. Jarosław Iwaszkiewicz, Źródło Aretuzy
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 7:Poezja kobiet. Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Miłość, Nike, Listy, La précieuse. Anna Świrszczyńska, Rozczarowana i szczęśliwa
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 8:Everyman w onirycznym świecie. Franz Kafka, Proces
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 9:Świat jako więzienie. Franz Kafka, Proces
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 10:Nowoczesna parabola. Franz Kafka, Proces
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 11:Awangardowy zachwyt nad cywilizacją. Tadeusz Peiper, Miasto. Masa. Maszyna, Miasto
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 12:Ciało w poezji. Tadeusz Peiper, Noga. Halina Poświatowska, Lustro
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 13:Awangardowy krajobraz. Julian Przyboś, Gmachy, Z Tatr. Jerzy Harasymowicz, W górach
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 14:Granica – dyskusja z determinizmem. Zofia Nałkowska, Granica
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 15:Problematyka moralna w Granicy. Zofia Nałkowska, Granica
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 16:Kobiecy punkt widzenia. Zofia Nałkowska, Granica. Agnieszka Osiecka, Na zakręcie
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 17:Starość i śmierć w prozie międzywojnia. Maria Dąbrowska Noce i dnie. Zofia Nałkowska, Granica
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 18:Noce i dnie – wielka saga filmowa
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 19:Czas i narracja w Cudzoziemce. Maria Kuncewiczowa, Cudzoziemka
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 20:Kształt powieści psychologicznej. Maria Kuncewiczowa, Cudzoziemka
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 21:Intencja komunikacyjna wypowiedzi. Maria Kuncewiczowa, Cudzoziemka
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 22:Czym jest groteska? Wolfgang Kayser, Próba określenia istoty groteskowości
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 23:Teatr absurdu. Stanisław Ignacy Witkiewicz, Szewcy
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 24:Mechanizmy rewolucji. Stanisław Ignacy Witkiewicz, Szewcy
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 25:Katastroficzna wizja przyszłości. Stanisław Ignacy Witkiewicz, Szewcy
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 26:Dialog z młodopolską tradycją. Stanisław Ignacy Witkiewicz, Szewcy
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 27:Obraz nowoczesnego miasta. Bruno Schulz, Ulica Krokodyli
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Podręcznik
Temat 28:Mityzacja kobiety w Ptakach. Bruno Schulz, Ptaki
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 29:Obraz ojca w opowiadaniu Schulza. Bruno Schulz, Noc wielkiego sezonu
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 30:Surrealizm w kinie
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 31:Awangardowa nowoczesność. Artur Sandauer, Rzeczywistość zdegradowana
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 32:Groteska w Ferdydurke. Witold Gombrowicz, Ferdydurke
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 33:Gombrowiczowski romans z ciałem. Witold Gombrowicz, Ferdydurke
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 34:Przemoc symboliczna w Ferdydurke. Witold Gombrowicz, Ferdydurke
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 35:Nowe pojęcie męskości. Witold Gombrowicz, Ferdydurke
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 36:Katastrofizm w poezji. Józef Czechowicz, legenda, żal
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 37:Poetyckie obrazy śmierci i przemijania. Józef Czechowicz, ballada z tamtej strony. Józef Baran, Fotografia szkolna
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 38:Mistrz i Małgorzata – sens powieści w powieści. Michaił Bułhakow, Mistrz i Małgorzata
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 39:Powieść o ludzkiej słabości. Michaił Bułhakow, Mistrz i Małgorzata
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 40:Miejsce zła w świecie. Michaił Bułhakow, Mistrz i Małgorzata
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Podręcznik
Materiały metodyczne
- Scenariusz lekcji 40. „Jam częścią tej siły, / która wiecznie zła pragnąc, / wiecznie dobro czyni” – powieść Bułhakowa pytaniem o miejsce zła w świecie
- Karta pracy do scenariusza lekcji 40. „Jam częścią tej siły, / która wiecznie zła pragnąc, / wiecznie dobro czyni” – powieść Bułhakowa pytaniem o miejsce zła w świecie
Temat 41:Kobieta i jej cierpienie. Michaił Bułhakow, Mistrz i Małgorzata
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat:Powtórzenie wiedzy o dwudziestoleciu międzywojennym, cz. 2
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 42:Inna wojna. Jerzy Święch, Wojny a „projekt nowoczesności”
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 43:Skąd zło? Erich Fromm, Ucieczka od wolności. Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 44:Portret nazisty. Kazimierz Moczarski, Rozmowy z katem
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 45:Walka przegranych. Antoni Słonimski, Alarm. Stanisław Baliński, Polska Podziemna
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 46:Historia człowieka – historia wojen. Leopold Staff, Pierwsza przechadzka. Władysław Broniewski, Rozmowa z Historią
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 47:Partyzanci w poezji. Stanisław Baliński, Polskie lasy. Stanisław Grochowiak, Leśni 236
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 48:Obóz – fabryka śmierci. Tadeusz Borowski, Ludzie, którzy szli, Proszę państwa do gazu
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 49:Człowiek zlagrowany. Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 50:Przemoc w języku. Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 51:Heroizm w nieludzkim świecie. Jan Józef Szczepański, Święty
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 52:Głos pokolenia wojennego. Krzysztof Kamil Baczyński, Pokolenie. Krystyna Krahelska, Hej, chłopcy, bagnet na broń!…
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 53:Poetyckie świadectwa wojny. Krzysztof Kamil Baczyński, Ten czas, Byłeś jak wielkie, stare drzewo…
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 54:Miłość w cieniu apokalipsy. Krzysztof Kamil Baczyński, Biała magia, Niebo złote ci otworzę…
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 55:Historiozofia czasów wojny. Tadeusz Gajcy, Droga tajemnic, Epitafium
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 56:Los wojennej emigracji. Kazimierz Wierzyński, Wróć nas do kraju, Ktokolwiek jesteś bez ojczyzny
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 57:Codzienność w getcie. Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem. Etgar Keret, Dżem
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 58:Getto warszawskie walczy. Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 59:Ciężar okupacyjnej pamięci. Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Podręcznik
Temat 60:Moralność świadka historii. Czesław Miłosz, Campo di Fiori, Biedny chrześcijanin patrzy na getto
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Podręcznik
Temat 61:Zagłada – oczami świadków. Władysław Szpilman, Pianista
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 62:Ciężar wojennych wspomnień. Irit Amiel, Pożegnanie mojej martwej klasy
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 63:Pamięć o powstaniu warszawskim. Anna Świrszczyńska, Budując barykadę. Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 64:Współczesna polszczyzna kolokwialna. Jerzy Bartmiński, Styl potoczny – centrum systemu stylowego języka
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 65:Powstanie warszawskie w eseju. Jarosław Marek Rymkiewicz, Kinderszenen
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 66:Powstanie warszawskie w filmie
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 67:Poetycka rekonstrukcja wartości. Tadeusz Różewicz, Lament, Ocalony
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Podręcznik
Temat 68:Okupacja sowiecka na Kresach. Józef Mackiewicz, Droga donikąd
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 69:Los polskich jeńców wojennych. Józef Czapski, Na nieludzkiej ziemi
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 70:Świadectwo rzeczywistości łagrowej. Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat. Zapiski sowieckie
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 71:Miłość w „innym świecie”. Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat. Zapiski sowieckie
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 72:Heroizm w łagrze. Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat. Zapiski sowieckie
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 73:Czy można ocalić wartości? Tadeusz Borowski, U nas w Auschwitzu”. Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat. Zapiski sowieckie
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Podręcznik
Materiały metodyczne
- Scenariusz lekcji 73. Czy można ocalić wartości? Refleksje Tadeusza Borowskiego i Gustawa Herlinga-Grudzińskiego na temat postaw ludzi w nieludzkich warunkach
- Karta pracy do scenariusza lekcji 73. Czy można ocalić wartości? Refleksje Tadeusza Borowskiego i Gustawa Herlinga-Grudzińskiego na temat postaw ludzi w nieludzkich warunkach
Temat 74:Kryzys Europy. Jerzy Stempowski, Esej dla Kassandry
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat 75:Przeciw wojnie. Anna Kamieńska, Do przyjaciół. Lao Che, Wojenka
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli
Temat:Powtórzenie wiedzy o wojnie i okupacji w literaturze
Skopiuj linkSkopiowano
Materiały dla nauczycieli